Connect with us

Semasa

Kerajaan Akhirnya Setuju Pinda Akta 333. Tapi Ini Sebab Kenapa Pemandu Mabuk Tidak Boleh Dihukum M4ti

Published

on

Kerajaan bersetuju secara dasarnya untuk meminda Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) khususnya dari Sksyen 41 hingga Sksyen 45 untuk kesaIahan memandu di bawah pengaruh alk0hoI, d4dah dan memandu secara melulu.

Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong menjelaskan pindaan ini bertujuan untuk menjadi satu pengajaran kepada orang ramai supaya mematuhi semua peraturan jalan raya.

” Ketiga-tiga komponen hukvman akan dipinda termasuklah kadar denda, tempoh p3njara dan tempoh penggantungan lesen memandu kenderaan,” katanya pada sesi soal jawab persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Selain itu, Wee turut berkata kerajaan juga akan meminda had kandungan alk0hoI yang dibenarkan supaya selaras dengan piawaian yang disyorkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), iaitu dengan menurunkan kadar alk0hoI yang dibenarkan daripada 80 miligram alk0hoI kepada 50 miligram alk0hoI dalam 100 mililiter d4rah.

Wee menjawab soalan Shahidan Kassim (PN-Arau) yang bertanya mengenai perancangan kerajaan untuk melakukan pindaan terhadap akta sedia ada mengenai isu pemandu mab0k yang disabitkan kesaIahan memandu di bawah pengaruh alk0hoI dan d4dah serta bagi kes yang menyebabkan kem4tian pula, apakah hukvman m4ti akan diperkenalkan.

Cadangan hukvman m4ti kepada pemandu mab0k sebabkan kem4tian

Sementara itu, berkenaan cadangan hukvman m4ti bagi kesaIahan pemandu mab0k menyebabkan kem4tian, Wee berkata pihaknya berpendapat kes tersebut perlu dibuktikan di Mhkamah dahulu bahawa pemandu mab0k tersebut mempunyai niat untuk membvnuh melampaui keraguan munasabah .

” Berkenaan dengan cadangan mengenakan hukvman m4ti bagi kesaIahan menyebabkan kem4tian akibat memandu di bawah pengaruh alk0hoI, kementerian pengangkutan berpendapat kes melibatkan pemandu mab0k perlulah mengikut lunas undang-undang sedia ada.

” Jika Kanun Kesksaan (Akta 574) digunakan untuk menjatuhkan hukvman m4ti, ia perlu dibuktikan di mhkamah bahawa pemandu mab0k tersebut mempunyai niat untuk membvnuh melampaui keraguan munasabah.

” Memang kita geram, tetapi kita tidak boleh ambil tindakan secara melulu supaya pemandu mab0k ini tidak terlepas daripada tindakan undang-undang yang sewajarnya,” katanya lagi.

Hukvman baru baru pemandu mab0k

Menjawab soalan Arau berkenaan jangkaan pindaan akta tersebut, Wee berkata antaranya di bawah Sksyen 44, kadar p3njara maksimum akan dinaikkan dari 10 tahun ke 15 tahun untuk kesaIahan pertama dan 20 tahun bagi kesaIahan berikutnya.

” Kadar denda yang dicadang, (akan) dinaikkan dari maksimum RM20,000 sekarang kepada RM100,000. kesaIahan berikut denda RM 150,000.

” Tempoh pergantungan lesen dari 10 tahun kepada 20 tahun,” katanya lagi.

Tambah Wee, di bawah Sksyen 45 pula – memandu dengan kadar alk0hoI melebihi had- hukvman p3njara telah dicadangkan sebagai satu hukvman mand4tori jika disabit kesaIahan.

” […] Ini bermaksud kita serius, amaran kita ialah kalau sudah mab0k atau mengambil alk0hoI jangan memandu.

” Kami tidak mencabuli hak meminum, tapi kalau dah minum jangan bawa kenderaan yang akan memudaratkan orang lain,” katanya lagi.

Untuk rekod, Sksyen 41 adalah berkaitan kesaIahan menyebabkan kem4tian kerana memandu dengan melulu atau membahayakan.

Sksyen 44 dan 45 pula antara lain berkenaan memandu di bawah pengaruh minuman yang memab0kkan atau d4dah, sehingga menyebabkan kem4tian atau kec3deraan.

Malaysiakini

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.