Connect with us

Semasa

Selongkar FB Suspk, Apa Yang Suspk Pernah Post Mngejutkan Ramai, ‘Takkan La Dia Terikut-Ikut Cerita Ni’

Published

on

Kjadian yang meng0rbnkan nywa seorang gadis di Kampung Lubok Batu, Hulu Terengganu tiga hari lalu akibat tndakn rakan sendiri telah mengjutkan ramai pihak.

Susulan itu, pihak polis telah menahan seorang remaja perempuan yang juga kawan sekolah Siti Nur Surya Ismail bagi memb4ntu si4satan.

Tngkapan terhadap suspk dibuat selepas dia datang sendiri ke balai polis bersama ibunya, namun dia akhirnya ditahan selepas poIis curiga bila melihat ada tanda ggitan di lengan suspk.

Sementara itu, ada juga di kalangan netizen yang sempat menyi4sat FB suspek.

Mengejutkan apabila mereka menjumpai posting pada 29 April lalu yang menunjukkan suspk ada menonton filem dari Thai yang bergenre kjam dengan aksi ‘ptong-ptong’ bertajuk The Meat Grinder. Huishh nama tajuk pun satu macam je!

Meskipun posting tersebut telah di ‘hide’ Facebook, namun ada sesetengah netizen yang boleh melihatnya berkongsi di ruang komen posting tersebut.

” Takkanlah dia terikut-ikut cerita ni…” – Netizen

Rata-rata netizen yang melihat posting itu mula berspkulasi adakah filem tersebut menjadi pnca kepada nekadnya suspk untuk membvn0h mngsa.

Apa-apapun ramai di kalangan netizen yang berasa agak sram bila baca mengenai perkara ini.

Sementara itu seorang wartawan Iesya Toh juga menzahirkan rasa terkilan dan pelik dengan perlakuan gadis tersebut.

Berikut coretan beliau di IG;

” Mgkin si pelaku pu4s hati.. Tapi k3sannya? Satu Malaysia tahu! Satu Malaysia cari tahu! Dgn BF die pun netizen k3cam.. Dan hkumannya pasti setimpal dgn ape yg dilakukan.

” Bermula dgn ‘ej3k mg3jek’.. Since sekolah budaya n3gative tu ada! Masih lagi kite terlupa utk tegur anak2 dan adik2 kite.. tak elok budaya tu!

” Netizen (f4ke acc) ada je tiba2 ‘ser4ng’ Sya sbb sebuah kete sita yg dikeluarkan dan pemilik kete atas nama org lain.. m4rah? buat ape? kite ada Allah. Doa doa doa doa org teran1aya ni dimakbulkan..

” Sebab tu dalam Islam, kite ada cara utk tenang kan diri ketika m4rah. Ikut cara Nabi kita.

” Nampak jelas die sgt m4rah atau mgkin dah berniat.. sebab?

” Dah bvn0h, keI4r, nampak d4rah2! Die sempat lagi fikir utk cipta ‘situasi’ ala2 mngsa dir0mpak & samvn! Dia ‘curi’ duit, hp mngsa etc! Dan die tabur kan pulak bedak kt pintu utk hilngkan cap jari!!!

” Kalau org normal dan tanpa niat membvn0h, nmpak macam tu dah cabut lariiiiii! Tak-ut! Panik!

” Tengok tulang perglngan tangan kite macam mana..gigih die pu-tus kan! oh netizen share fav movie die yg KE-RAT2 ORG!! ni juga bah4ya! Bile selalu tgk, perasaan nak buat atau ingin cuba tu ada. Jadi elakkan

” Tengok pic last tu, conversation si pelaku seolah2 xtau ape2.. ni biasa jadi. Dan jelas org begini psych0!

” Nak m4ki h4mun pun xguna! Bukan dapat hidup kan balik arw4h! Kej4mmmmm hanya itu sahaja perkataan yg Sesuai!

” Al-fatihah buat mngsa Salam takziah buat keluarga..

kredit: ig iesya_toh

Arwh Juliana : Dibv-n0h angkara sahabat baik & teman lelakinya

Ekoran dengan keh4ngatan isu tentang pemb-nuhan Siti Surya, ia mengingatkan seorang wartawan penj3nayah Syahril A. Kadir tentang kes yang pernah terjadi lebih kurang sama kira-kira 13 tahun lepas.

Adik Juliana Md Fuzi, atau lebih dikenali sebagai arwh Juliana, pada waktu itu umurnya baru 20 tahun. Insiden ini berlaku kira-kira 13 tahun lalu di Kuala Lumpur.

Ins1den gelap ini berlaku saat arwh ada bersua dengn suspk yang merupakan kawan wanitanya dalam satu majlis reunion sekolah rendah mereka.

Suspk ada mengajak arwh untuk satu sesi ‘makan-makan’ sebab dah lama tak jumpa. Tapi, rupa-rupanya suspk dah bersek0ngkol untuk melakukan ‘sesuatu’ dengan teman lelakinya terhadap mngsa.

Mereka membawa arwh ke sebuah hotel, konon nak ambil barang tertinggal. Di hotel itulah mereka sam-un, lebih kjam lagi, teman lelaki mer#gol arwh. Kemudian leher mngsa dije-rut sehingga arwh mninggI dniaa di tempat kj4dian.

Suspk tak mngaku bers4Iah

Kedua-dua suspk telah berjaya dibrkas oleh polis. Mereka didapati bers4Iah dan dijatuhkan hvkuman m4ti pada 14 Julai 2009.

Tak puas hati, dengan keputusan itu, mereka membuat rayuan ke Mhkamah Rayuan tetapi hanya sia-sia.

Setelah 5 tahun, Mhkamah Rayuan mengekalkan sabitan kes4lahan dan hkman m4ti terhadap mereka berdua.

Panel tiga hakim yang diketuai Hakim Datuk Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad berkata, Mhkamah Tinggi Kuala Lumpur tidak melakukan sebarang kekh-ilafan dalam penemuan faktanya apabila mens4bitkan kes4lahan mereka.

Mhkamah Rayuan tidak mempunyai peluang untuk membuat penilaian tentang tingkah laku saksi seperti yang dimiliki hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah.

” Kami tidak mempunyai al4san untuk mengatakan bahawa sabitan kes4lahan itu adalah tidak wajar,” kata Syed Ahmad Helmy ketika menolak rayuan.

Panel itu turut dianggotai Hakim Datuk Abdul Wahab Patail dan Hakim Datuk Mohtaruddin Baki.

Mama, saya tak bvn0h! Saya tak bvn0h!” – Suspk

Sebagai wartawan j3nayah, Syahril ada kongsikan situasi di mahkamah. Katanya suspk bersungguh-sungguh men4fikan dirinya terlibat dalam kes tersebut.

Suspk sampai men4ngis teresak-esak merayu kepada ibu bapa supaya terlepas daripada tu-duhan itu.

” Mama, saya tak bvn0h! Saya tak bvn0h!,” katanya sambil mer4ung.

Disebabkan kes ini dan adik Siti Surya, sebagai insan biasa Syahril juga tertanya-tanya.

” Mengapa mereka sanggup bersek0ngkol meny4mun dan membv-nuh sahabat baik sendiri, walhal mngsa punyalah teruja untuk bertemu dengannya setelah lama tak berjumpa….lagipun berapalah sangat yang boleh dapat kalau nak s4mun m4ngsa pun, dia bukannya anak jut4wan!”

Tetapi nasi sudah menjadi bubur. Semoga Allah mencucuri rahmat di atas r0h adik Juliana dan adik Siti Nur Surya yang dibv-nuh oleh sahabat mereka sendiri.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.